Om Schrift en Tafel op Hemelvaart

Hemelvaartsdag moet je niet als ‘stiefkind van het kerkelijk jaar’ behandelen. Daar ben ik het van harte mee eens.
Ik kom net uit de dienst op Hemelvaart. En het was er goed. Het was al een bonus dat niemand moeilijk deed over dat kleine kluppie dat ervoor op was komen dagen. Het had wel iets van: wij wijken niet voor de uitkomsten van consumentenonderzoek.

De Paaskaars brandt.
Niemand doet zweverig over de hemel.
Schriften in hun verband gelezen.
“Zing een kroningslied”  (ps 47) en zo meer.
Dienst op de aarde.

In ons dorp werd de avond ervoor niet of nauwelijks over het aardse geweld gesproken, waarin ons aardige Nederlandse legertje zo parmantig mee doet. Goed om daar de volgende dag in de kerk op terug te komen. “Hem, die ’t aards geweld, paal en perken stelt”. (nog steeds ps.47) Dat het dus op zijn end loopt,en of wij daar maar ons stinkende best voor willen doen! Dat is een belangrijk element van Hemelvaart. Alleen al daarom moet Hemelvaart niet bij het Klein religieus afval  aan de straat gezet worden. Het ‘regiment’ van God neemt de andere regimenten waar wij in investeren de maat.

Maar ik heb al jaren de idee dat alles op Hemelvaart schreeuwt om de viering van de Tafel. Ik heb het nog eens nagelezen: Marcus (16:14) en Lukas (24:43)  laten het Hemelvaartsbericht voortkomen uit een treffen van Jezus en zijn vrienden waar sprake is van maaltijd. Dat zegt niet zo veel; maar had ons wel scherp mogen maken! Als er sprake is van ‘De Heer werkte mee door met tekenen te bekrachtigen’ (weer Marcus) dan realiseer je je maar dat HET (zondagelijkse) teken van bekrachtiging en versterking van geloof en dienst Brood en Wijn zijn. Daar gaat het volop om Aanwezigheid ‘met zonder Jezus’, zoals de collega typerend zei. Bij heel wat woorden die ze sprak had ik de gedachte “En nu zal ze

40dg98reminiscere

het brood en de vissen

zeggen: ‘Daarom vieren we ook Avondmaal’.” Het lag er zo dik bovenop.
Ook een aantal liederen in de buurt van 660 spreekt ervan. Want de komst, toe-komst van Gods koninkrijk is aan de orde. Roepen om, uitzien naar de doorbraak. Dan kan het Avondmaal niet missen, zou je zeggen. Opvallend genoeg dat 665 het weg laat, en te protestants alleen de aanwezigheid in het Woord noemt! Maar de goede zanger weet wel dat we meer in huis hebben. 666 noemt wel het ‘teken’ waarin Hij verborgen gaat. 667 ook volop.
Maar met stip natuurlijk 380.

“Ten troon verheven, ons nabij,
staat Gij ons in de strijd terzij.
Mijn kracht zijt Gij”.

Ik realiseer me dat van een viering van Schrift en Tafel de bezoekersaantallen in de Hemelvaartsdienst niet omhoog zullen schieten. Maar als de kerk op Hemelvaartsdag door Jezus op weg gestuurd wordt om de aardse dienst te doen, en ze maar moet zien vol te houden,- waarom zou je dan de middelen die Hij gegeven heeft om het vol te houden niet gebruiken. Weten wij het dan weer zo veel beter, omdat wij zo protestants zijn!

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Om Schrift en Tafel op Hemelvaart

  1. Pingback: Naar de kerk geweest op Hemelvaart | Vrede is beweging

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s