De seculiere pelgrim (4)

Nu wordt het menens, naar mijn gevoel. De eerste collega, die ik vroeg of hij de uitnodiging aannam voor zijn gemeente, mailde al terug: ‘Kun je wat meer vertellen, wat houdt het precies in’. Wie weet na deze blog….! Ik denk dat hij dit niet leest, eerlijk gezegd.

Een plaatselijk stappenplan.
Stap 1. Een plaatselijke werkgroep, die zich ten doel stelt in kaart te brengen ‘Wat er schort aan rechtvaardige vrede’. Daarachter zouden wel een aantal kerken moeten staan die ruimhartig de spiritualiteit van de onderneming delen, en de zaak op de agenda houden. Prediking/viering; Vorming- en toerusting; diaconale voorlichting. Actie. Protest/Profetie. Zegeningen tellen. Nergens weg kijken. Jongeren, kinderen doen eigen onderzoektrajecten.

(Kleine excurs. Bij mijn proefschrift heb ik destijds deze Stelling gevoegd: “Tweede Pinksterdag moet als kerkelijke feestdag ingeleverd worden voor een wereldwijde feestdag die in het teken staat van het thema ‘geloof in mens en wereld van de toekomst’.” Het zou jaarlijks een update kunnen geven van hoe ver men is gekomen op de pelgrimstocht van gerechtigheid en vrede)

‘Het moet wel leuk blijven’. Hoe krijgen we dat tegenargument van tafel? ‘Er moet zo veel!’ Idem.  Niet op remmen gaan staan. Hier mag/moet meer dan het gebruikelijke gevraagd worden van kerkenraden.  De moed van de hoop. En dan mag je dingen ook verkeerd doen. Deze kerken verklaren ook bereid te zijn zelf in elke spiegel te kijken die het evangelie voorhoudt. Of waar de keiharde werkelijkheid aan ontdekt. En vergeet niet niet-kerkelijke pelgrims uit te dagen. Dat is de lakmoesproef: als je die niet weet te bereiken doe je het per definitie niet goed. Maar je kunt altijd beter.
Die plaatselijke werkgroep gaat in de ruimste zin van het woord peilen. Het betreft hier de directe omgeving. Wie of welke groep is ergens klem komen te zitten? Wie heeft geen vrede? Niet alleen aantallen, maar ook de aard en de ernst van de ellende/ onvrede.  Misschien moet dat omgezet worden tot een checklist: welke mensen vallen buiten welke boot? Hoe ver is het met integratie nieuwe Nederlanders? Hoe staat het met onderwijs in / aan vrede. Voedselbank. Slechte banen; werkloosheid. Veiligheid op straat. Positie van vrouwen en kinderen. Duurzaamheid en milieuschade? Hier moeten ook constructieve manieren gevonden worden om de daders niet dood te zwijgen. Want als iemands vrede gemankeerd is, dan heeft iemand anders dat ontfutseld. “Mensen zouden niet zondigen, als ze er niet aan verdienden”. Boek deze onder het hoofdje potentiële tegenkrachten. Dat is realistisch. En het is een korte weg naar je zelf. Je bent maar al te vaak ingekapseld.
Kortom: waar ligt het goede leven onder vuur? Hoe is de kerk ter plekke? Vredesgemeente?(De spiegel waar ik zojuist van sprak). Is er meer dan ‘business as usual’?  Waar liggen verlangens naar beter of meer of anders? En zeker niet vergeten in deze peiling mee te nemen: welke motieven spelen er? Of wat is er dood gegaan aan bezieling? Is het een idee om het onderzoek zelf uit te besteden aan studenten van verschillende faculteiten van verschillende universiteiten? Lijkt me een win-win situatie. Maar misschien is er ook al heel veel voorwerk gedaan door anderen. Het gevaar is wel, dat het dan ‘los zingt’ van de pelgrims zelf.
Het volgende is veel vager. Want je weet niet van tevoren wat eruit komt. Maar met alle hoop op verbeteringen van het plan, opper ik toch maar het volgende.

Stap 2.  Verzamel verbeterpunten. Belangrijk punt zal sowieso het consumentisme zijn. Daar zullen we de negatieve impulsen van moeten zien om te zetten in vrede bevorderende mentaliteit. Welke plannen zijn overdraagbaar/ kopieerbaar? Uitwisselbaar met anderen?  Wat moet je om gaan zetten in lobby of politieke beïnvloeding? Wie kan dat doen? Ik weet het niet. Niet alles kan meteen. Maar noteer het maar vast. Het houdt je wakker. Niet alles kan uit diakonale kassen betaald worden. Ook de overheid stapt niet overal zo maar in. Fondsenwerving; investeringen; leningen. Vrijwilligerswerk. Basisinkomen weer bepleiten? Etc. etc.

Stap 3. Kunnen we samenhangen ontdekken. Het gaat er om ook boven-plaatselijk te leren kijken. Een kerk die geen wereldkerk is, zou die wel kerk zijn? Hangt wat bij ons goed gaat op een of andere manier samen met wat elders grote problemen veroorzaakt? En omgekeerd? Wil het maar niet lukken met rechtvaardige vrede, omdat we niet op de juiste doelen mikken? Er bestaat vast ook kerkelijk provincialisme. Maar pelgrims leren dat juist af. Hoe diep zullen we moeten durven te gaan? Dit is een heel belangrijke stap die nog veel beter ontwikkeld moet worden. Uiteindelijk, denk ik dat je uitkomt bij de vreselijk moeilijke problematiek van de zgn vrije markt. Die is de boze genius achter de zwarte seculariteit.  Maar dat moeten we zien aan te pakken. Anders vervullen we onze eigen profetie ‘dat het toch niet echt wat wordt met het Goede Leven’, of met dat Koninkrijk van God. Hier worden we getest op onze capaciteit van menselijke seculariteit. Bonnhoeffer staat langs de lijn ons aan te moedigen. Als we geen echte vorm van seculier geloven weten te ontwikkelen die goed is voor het leven, dan kunnen we het verder wel schudden. Laten we daar dan helderheid over verschaffen.

Stap 4. Moeten eenvoudige pelgrims de regie over de ontwikkeling van de wereld overnemen? In principe niet, denk ik.  Maar de rol van de overheid moet wel verhelderd worden. Ik denk persoonlijk niet, dat die in staat is om de regie van een samenleving in ‘rechtvaardige vrede’ te voeren. De overheid-tot-nu-toe heeft in elk geval een belangrijke vinger in de pap gehad in wat seculariteit is geworden; desastreus voor miljoenen. Dan moet ze ook haar verantwoordelijkheid nemen voor het herstel van de opgelopen achterstanden aan vrede. Maar vergeet ook mensen in andere belangengroepen en stromingen niet.
De huidige democratie kon daarbij wel eens op de schop moeten. Als die niet oplevert wat het zou moeten zijn: Het Goede Leven, hoe kan het dan wel?
Ik ben niet tevreden, zoals ik al aangaf over de directe toepasbaarheid van de stappen, 2,3,4. Maar het goede nieuws is, dat de mensen van stap 1 genoeg denktank zullen zijn, om mijn gedachten bij te stellen en hanteerbaar te maken. Misschien helpen uw gewaardeerde op- en aanmerkingen ons ook verder. Want van der Kamp en de zijnen wachten op antwoord, en verdienen dat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s