Niet het verloren schaap, maar de 99 rechtvaardigen

De Bron 20 Oktober 2013 

Waardevolle….,

Dat is toch een mooi verhaal: een schaap dat verloren is,verlorenschaaprood wordt gevonden door de herder. En dan is het thuis feest. Wij dominees willen dat wel eens heel zielig maken. Met een zeer pootje; het is nog maar een lammetje; en zijn mama is ver weg; en het is me een partij donker; prikkeldraad, honger en angst en altijd wel een paar roofdieren in de omgeving: OH wat kan het verschrikkelijk slecht aflopen met het schaapje. Wat was het eigenwijs geweest; wat moest het zo nodig in giftige weiden grazen. Maar gelukkig daar is de lieve herder, die wel een beetje moppert, maar het schaapje toch maar mooi op zijn schouders draagt en daar is eindelijk de stal waar je zo lekker kunt leunen tegen de stank van de andere schapen; want waar het stinkt is het warm.

De toepassing komt vaak in de buurt van: je kunt maar beter zo’n verloren zondaar zijn; want dan zit je wel goed. Het verloren schaap is dan veel beter af dan de ‘rechtvaardigen’. Soms zetten de predikers die rechtvaardigen weg als huichelaars. Wel, die verkondiging hebt U als Bijbellezer niet verdiend. Er is niks mis met een rechtvaardige die geen bekering nodig heeft. Je leeft van die zelfde stevige liefde van God als dat verloren schaap. Dat is toch prima.

Moderne heidenen willen het woord bekering niet horen. Maar er zijn voor verloren schapen en anderen genoeg dingen waar je mee op moet houden. Dat is geen moeilijkdoenerij; maar realistisch. En we weten het. We zijn er zelf bij. Toen die foute dingen gebeurden. We maakten het er zelf naar. In de kerk en daarbuiten. Soms alleen maar door te zwijgen; maar toch. Steek bij de juiste dingen dus WEL een vingertje op.

Maar neem ook serieus dat je ‘gerechtvaardigd bent’. Waarom zou U dat niet zijn? Door het geloof, zo U wilt. Vanwege Jezus als je dat liever hebt. Door God, ook best. Of Vernieuwd en toegerust voor een nieuw leven door Heilige Geest. Wel, ga dan niet bomen over wel of geen rechtvaardiging nodig hebben. Wees een rechtvaardige.

Laten we eens doordenken over die rechtvaardigen.  

Dan denkt U wellicht meteen dat het met die 99 verkeerd afliep. Terwijl de herder dat ene schaap zocht, raakten de achtergebleven schapen geheel in de war. Want de wolf was ook niet op zijn achterhoofd gevallen! Sommige schapen probeerden maar zelf naar de schaapskooi terug te gaan, maar zijn daar nooit aangekomen. Anderen sloten zich bij een andere kudde aan, maar dat bleken wolven in schapenvellen te zijn. Weer anderen vonden het gedrag van de herder maar onverantwoord. Ze wilden daarna nooit meer naar de stem van de herder luisteren. Misschien is er eentje ook wel voor zichzelf begonnen.

Het verhaal van Jezus lijkt me eerlijk gezegd niet erg realistisch. De meeste herders zullen gewoon met die 99 verder gegaan zijn: 1 schaap weg is ingecalculeerd bedrijfsrisico.

Maar het punt dat Jezus wil maken is de inzet van de herder en die vreugde op het eind. Daar delen die 99 ook in, feitelijk. Dat is ook niet niks! Die rechtvaardigen moeten niet zitten te sippen dat de herder het verloren schaap voortrekt. Zij hebben net zo goed hun thuis gevonden. En vreugde om dat ene betekent geen diskwalificatie van de anderen. “Meer” vreugde is maar bij wijze van spreken; in elk geval worden in de hemel schapen niet tegen elkaar uitgespeeld; dat zit wel goed.

Nu verder ‘als rechtvaardigen onder elkaar’.

Die 99 schapen laat de herder ‘achter in de wildernis’. Dat is diezelfde wildernis als van het verloren schaap. Je zit als rechtvaardigen dus ook niet gebakken. Je bent dan wel niet op alle dwaalwegen gegaan die dat verloren schaap ging – misschien de kans niet gehad – maar je deelt de ervaring van in de wildernis leven. Als jij de wildernis niet opzoekt, vindt de wildernis jou wel.

Ik denk wel eens, dat veel gelovige mensen weinig serieus werk (willen) maken van de wildernis om hen heen. Omdat je dan als zwartkijker wordt weg gezet. We willen dat men ons aardig vindt. Of dat nu link is of niet. Als voorbeeld – ik beschuldig U nergens van – ouders die hun kinderen die echt fout bezig zijn, niks durven verbieden. Ouders die een andere kant uit kijken bij het geweld of de gemeenheid, die hun kinderen op school plegen. Zo van: je wilt niet moeilijk doen en iedereen doet het. Dat soort levensstijl. De vlotte burger uithangen. Niet meer verschillig willen zijn. Daarom nemen we de wildernis van onze samenleving vaak niet serieus.

De kerk neemt in het diakonale werk de verwoesting, de verwoestijning gelukkig nog wel serieus. Daar steken we ons nek nog uit. Dat is ongehoord belangrijk. Hoe zal de kerk de rug wat dat betreft recht houden, als hulp aan vluchtelingen ooit toch niet meer mag?! En mag je ook kritisch van de kerk zeggen, dat het vredesvraagstuk er zeer bekaaid afkomt? Wordt dat beter na ‘Busan’?

De kerk moet haar profetische taak serieuzer nemen. En die begint bij onze samenleving serieus te nemen als wildernis. Daar hoef je geen zwartkijker voor te zijn. Deze wereld is NIET o.k. En je weet ook best dat er nog veel meer aan zit te komen dat NIET o.k is; en ook nooit zal worden. Maar we laten iedereen er mee weg komen. Deze wereld is nog lang niet de best mogelijke wereld.

Maar dan verzucht U : het is te ingewikkeld voor mij. Met bijpassend schuldig gezicht. Herkenbaar. Maar als eerlijke rechtvaardigen onder elkaar moeten we ook toegeven, dat het bij velen zeker voor een deel, maar een smoesje is. Heel wat dingen zijn helemaal niet ingewikkeld. Ja, we hebben dingen zelf mede zo moeilijk GEMAAKT. In de tijd dat U nu kijkt naar een soap op de tv, zal ik maar zeggen las u vroeger een goede krant om bij te blijven. U was lid van een politieke partij; U was geëngageerd. Je deed mee aan vredesweekactiviteiten. Dat soort instrumenten gaven we wel al te makkelijk uit handen. Als we minder betrokken mee leven gaan kerken, vredesbeweging en partijen natuurlijk ook minder goed functioneren. Veel te grof gezegd, dat weet ik; maar U snapt wel welk punt ik wil maken. Dat gevoel van machteloosheid en ingewikkeldheid is deels kunstmatig; daar zorgen we zelf voor. Leven als rechtvaardigen is lang niet altijd zo complex dat je niks kunt. Op heel veel punten kun je best iets anders. Iets minder meegaand met de meerderheid in het kwade.

Ik vroeg aandacht voor de 99 rechtvaardigen, omdat die wat aan de wildernis moeten doen. Daar komt het eigenlijk op neer. Die 99 rechtvaardigen zitten wel in dezelfde bedreigde wereld als de andere miljarden.  Niets wordt hun bespaard. Maar ze vieren de droom van een andere oplossing dan wat miljoenen er maar van maken: consumeren. Als ze het al niet 1,2,3 kunnen veranderen, dan sporen ze elkaar toch aan voor het GOEDE LEVEN.

Genotsmiddelen, drank; drugs; medicijnen; roken: Hoeft niet eens extreem te zijn: maar het helpt om een andere kant uit te kijken. We kunnen de week best door komen met TV-kijken op zenders waar alleen maar lol zit; of sport; of actie; quizzen of kookprogramma’s. Dat is het verweer van mensen bij wie de wildernis van binnen is gaan zitten.

In de kerk belijden we dat we daarvan verlost zijn. De wildernis is uit ons eigen hart gehaald. En het woord van liefde vrede en recht, is in uw eigen mond gelegd, is in uw eigen hart geschreven. Gezang 7. 

En dat zullen ze in de wildernis daarbuiten ook merken. Amen.

10 minuten voor de dienst wordt lied 934 aangeleerd: Ik ben voor jou een nieuwe naam…
Intochtslied opgegeven door ouderling van dienst: Zingen Psalm 23.
Kyriegebed voor de nood van de wereld en van onszelf.
Glorialied lied 302: 1,2
Dienst van het woord. Het kinderlied . Daarna gaan de kinderen naar nevendienst onder het zingen van Licht van Pasen.
lezingen Schriftlezing Psalm 119: 1 t/m 16 Zingen psalm 111:1,4,6 Schriftlezing Lukas 15 : 1 t/m 7 Zingen lied 184 (5 verzen)
Verkondiging. Zingen. Lied 756 laat komen Heer, uw rijk.
Dankzegging en voorbeden
Dankgebed – dieren.milieu – Syrië/vrede. Busan Ziekte/ouderdom/verwardheid/misleiding
Stil gebed Onze Vader
Collecte Slotzang lied 934
Wegzending en zegen. (3x amen)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s