Er hangt vrede in de lucht

(preek gemaakt voor dienst op 3e advent 2017 te W. Door ziekte heb ik die niet kunnen houden. )

Waardevolle….,

er is veel te doen over onveiligheid. Maar dan komt Jesaja met de droom van ultieme veiligheid. “Een helemaal nieuwe hemel en aarde”. Je zit pas goed ALS DE HELE KOSMOS VEILIG IS. Daarmee kom ik misschien veel te onstuimig binnen. Maar het is Advent. Kerstmis komt: VREDE OP AARDE. HET MOET ER TOCH VAN KOMEN!

Maar mensen kijken de kerk vreemd aan; want ze zien wat jij zelf ook ziet op de beelden zelfs van het jeugdjournaal dat het geen vrede is; dat het niet veilig is.

Ik weet niet hoe u zich voelt in W.  Maar een vestingstad als de uwe zal wel bedoeld zijn geweest om vijanden tegen te houden. Veiligheid was in de 16e eeuw ook al een item. Er is altijd wel een reden voor een gevoel van onveiligheid. Aanvallers zijn er altijd wel; zelfs als ze verzonnen zijn zoals krokodillen onder je bed of Russen in je achtertuin, dan nog is het GEVOEL van onveiligheid reëel. Trucs kunnen op mensen inrijden, net zo goed in W. als in Nice. U denkt toch niet dat u ze uit de binnenstad houdt op zondagmiddag met dat verkeersbord! Schutters in kerkjes. scholen, moskeeën. Noem maar op. De vorige keer herinnerde ik u aan de zgn ‘kindermiljoenennota’ waarin kids 27 miljard Euro voor defensie begrootten. Dat is NB drie keer meer dan er door de minister op was gezet. Dat zegt niet dat kinderen goed weten wat VEILIGHEID MAG KOSTEN. Neen, het zegt iets heel anders, nl : zo diep zit een gevoel van onveiligheid er dan al in. En ze hebben een punt. En het volledig mislukken van de actie zegt nog weer iets anders, al weet ik niet wat.

Dan komt de kerk in advent, zoals ik aangaf met Jesaja 65 op de proppen.  Nieuwe hemel en aarde waar onveiligheid geen thema meer hoeft te zijn. Je huis wordt niet ingepikt; de landbouw wordt niet gestroopt. Voedsel is gegarandeerd. De boer die rustig zijn spruitjes kan telen, zonder dat in de lege schuur vlak bij een drugslab zit.Hoe onveilig kan het platte land zijn!  Hoe mooi wil Jesaja het hebben!

Er is geen reden om te huilen omdat het kwaad toesloeg. Je hoeft niet tevergeefs om je recht te schreeuwen. Niemand verwoest jouw leven voor je tijd. Vluchten hoeft niet eens meer, want ‘niemand die kwaad zal doen’. Op een andere plek staat zelfs dat ‘ze de oorlog niet eens meer leren’. Het is een achterhaald handwerk. Niemand kent het meer. Misschien nog een museum en wat ouden die nog wel eens kippenvel hebben vanwege de afgrijselijke verhalen. Want hoe haal je de oorlog uit een veteraan! Maar ze hebben het er wijselijk niet meer over met de kleinkinderen.

VRAAG.
Verlaten mensen daarom massaal de kerk? Waarom zou je niet elke zondag bij elkaar komen en elkaar met dat visioen oppeppen. Vertellen hoe ver het er al mee is; of nog niet. Dat is heel urgent. Als je jezelf ook maar een beetje serieus neemt, loop je daar niet bij weg. Je hebt moreel het recht niet om voor dat kwaad je kop in het zand te steken. Dan kunnen we het er meteen ook over hebben dat veel onveiligheid komt omdat mensen nu nog wel kwaad doen. U het uwe; en ik het mijne en wij samen dat hele erge.

Bevestig elkaar elke zondag: ER KOMT EEN EIND AAN DAT KWAAD. We schreeuwen moord en brand, zo lang dat nog niet zo ver is. Zeker in de advent zingen we heel intense liederen van dat kwaad dat eruit moet en eruit gaat. De nood is aan de mens. Van alle tijden. We weten er alles van.

Ja ik weet wel dat die ernstige dingen niet lekker liggen. De kleur in de kerk is PAARS: dat is de kleur van rouw, boete. Dat we ons zeer ongerust maken over iedereen die het kwaad nog doet en iedereen die het kwaad nog onweersproken laat. Ook dat kwaad dat jij zelf onder de leden hebt.

Dat is realistischer dan erbij weg te kijken; of het te bewimpelen of toe te dekken.

Of zelfs te ontkennen. Met alle koopgekte van deze dagen zeggen we feitelijk: “Och kom, er is niet zoveel aan de hand!” Maar je weet best dat er wel veel aan de hand is.

Dus kom je zondag aan zondag optrekken aan die belofte: ER KOMT EEN EINDE AAN DAT KWAAD. Er komen andere tijden; er komt een hele nieuwe hemel en aarde!

Denk daar nog eens beter over na. Bereid je voor op die omslag.
T
rek dat op je fatsoen.
Kun je misschien nog wat meer doen tegen het lopende kwaad?
Nu al meer de tranen drogen van de getroffenen?  
Waarom word je geen lid van projecten waar vrede aan alle kant uitspat? Tegen pesten. Voor vrouwen die onveilig zijn voor mannetjeshanden. Hulp aan gevluchte Rohyngha. Protest tegen wapenlobby. Uitbannen kernwapens.

We kunnen alvast beginnen de veiligheid van dieren in stallen te regelen.
Waarom doe je niet mee? Als je geen brieven schrijft aan Trump en Kim Yong un, dan kun je toch wat anders doen? Met Amnesty tekenen voor de veiligheid van klokkenluiders, die kwaad aankaarten, met gevaar voor hun leven. Met Kerk en Vrede “Nederland kleurt regenboog” doen. Overal die vlaggen: Een nieuwe hemel en aarde komen eraan! Die kleuren van hoop en je kunt besparen op ‘meer blauw op straat’. Want we geloven in een nieuwe wereld waar niemand meer kwaad doet. Die kant moet het op laten we dan zien.

Ja, in de kerk gaat het om een droom waar je zelf wat aan gaat doen. Dat wil ik met nadruk gezegd hebben. De kerk moet natuurlijk af van dat laffe imago dat ze in die kerk alleen maar fraai dromen. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Want de massa’s die de kerk WEL verlieten zeiden: “Wel. ik ga met kerst nog wel eens naar de kerk. Tot aan mijn knieën in het jeugdsentiment. Ik mis trouwens die ouwe kerstkrakers wel. Vaak hoor je in de kerk niet meer dan het gemiddelde levenslied; maar dat terzijde. Maar gelukkig duikt daar die aloude Bijbelse droom wel weer op. Op zich wel goed dat dat niet verandert. Het is zo mooi als wat: die leeuw en dat lam, die hele nieuwe hemel en aarde, maar er komt niks van; nemen jullie in de kerk zelf het wel serieus? En in de tweede plaats kan het niet.”

Dan heeft hij of zij een punt. En ik wil dat wel oppakken: We hebben met deze vredesboodschap de wind keihard tegen. De hoop waarmee wij op de markt willen staan wordt weggelachen, weersproken, ondermijnd. Het visioen van Jesaja roept een hoop kritiek op. Kan zijn. Ik ga dat nu allemaal niet weerleggen.

Misschien is het wel goed om eerst weer eens te benadrukken dat deze aarde alleen maar onveiliger kan worden, als je niet ergens diep van binnen gelooft dat het kwaad een eind krijgt. Het kan lang duren, maar het loopt op zijn laatste benen.

Terwijl je nu nog zo onder de indruk bent: wat is dat kwaad indrukwekkend groot gegroeid. Dat verlamt; heel begrijpelijk. Maar betuig elkaar dat die uit de kluiten gewassen macht van het kwaad gevonnist is. Er komt een eind aan.

Daar moeten we het vooral over eens zien te worden; ook met alle kerkverlaters: we zullen het kwaad dus niet GOED praten. We zullen er dus ook geen genoegen mee nemen. We beginnen ermee het kwaad van de groten en het kwaad van onszelf, de kleinen, niet zijn gang te laten gaan. We beginnen met het niet onweersproken te laten.

Bv omdat het ons wel goed uitkomt.

Of Bv omdat we het zo hebben geregeld dat bepaalde vormen van kwaad LEGAAL zijn. Dat is DE reden voor fraude weet u wel.  Volgens sommigen dan.
We zullen boete doen. Maar vanuit het geloof dat het kwaad ten einde komt.

Dat zal zeker nodig zijn in verband met NIEUWE VORMEN VAN ONVEILIGHEID WAAR UW KLEINKINDEREN DE KOMENDE DECENNIA GEHEID MEE TE MAKEN KRIJGEN. Ik noemde dat nog niet. Maar onze mensheid wordt niet alleen onveilig gemaakt door aardbevingen, oorlogen, ziektes, terrorisme, milieuschade, die je allemaal kent. Er is nog veel erger in de maak.

Geheel legaal; gewoon door prima mensen; met de onschuldigste bedoelingen. Ik doel op het ontwikkelen van alsmaar sterkere computers en kunstmatige breinen en die dan samenvoegen met mensen. Er verschijnen talloze boeken over die mens 3.0. Dat kon wel eens een veel groter kwaad zijn dan dictators. Dat zal niet vanzelf wel goed gaan. Ik wil u niet bang maken. Maar sla wel alarm. Wees alert. Je weet niet half wat er over een 50 jaar mogelijk is aan verbetering van de mens. Dan zijn we zo ver dat er een mensensoort gemaakt kan worden; die veel slimmer en sterker is dan wij. Dan wordt de Sciencefiction van vandaag werkelijkheid. Daar wordt onze aarde pas echt onveilig van.

De kerk zal hard moeten werken aan een wereldvisie waar de veiligheid van onze aarde WEL beter van wordt. Want onveiligheid krijg je niet weg met meer wapens; meer camera’s, meer roadblocks, meer politie; hogere pakkans; hogere straffen. Veiligheid / onveiligheid is geen kwestie van maatregelen nemen. Maatregelen zijn oeverloos en zullen je beknellen. Op dat vlak lopen we altijd achter de feiten aan.

Want onveiligheid zit tussen je oren. In de kerk zeggen we dat het in ons hart zit. “Ons hart blijft onrustig tot het rust vindt in U”, leerde Augustinus ons. Dat is onze religieuze bijdrage aan het leven in onze onveilig gemaakte wereld. Onze wereld IS niet onveilig. Ze is onveilig GEMAAKT.

Daarmee ben ik terug bij die kinderen die zoveel geld naar defensie willen. Omdat hun wereld zo onveilig is gemaakt. Door wat wij als voorgaande generaties deden of na lieten.

Het goede nieuws daarvan is DAT KINDEREN HUN OGEN NIET IN HUN ZAK HEBBEN. Ze zouden ook van ons moeten leren dat de echte onveiligheid niet van buiten komt, maar van binnen. En dat IK niet veilig ben zolang JIJ in dat verre land waar wij bommen gooien niet veilig bent.

Maar advent is en blijft de BLIJDE tijd van: ER HANGT VREDE IN DE LUCHT. Er moet vredesmuziek blijven klinken in al die oren die doof zijn van onheil en onveiligheid. Zing de liederen. Hoor de visioenen. Ik haak niet af. Amen.  

 

Advertenties